Green Style Your Life

PRELOVED FASHION

green style your life

blog – duurzaamheid – tweedehands

Waarom tweedehands?

  1. het vermindert de vraag naar nieuwe goederen en zal derhalve een positieve invloed hebben op ons milieu door minder gebruik en verwerking van grondstoffen en vermindering van transport.
  2. het kan beschouwd worden als een duurzame manier van consumeren. Goed omgaan met ons milieu en aanwezige grondstoffen hoeft niet te betekenen dat je er een minimalistische levensstijl op na houdt. Door meer bewuste en goeddoordachte keuzes te maken kun je je leuk en goed blijven kleden, je huis sfeervol aankleden en de boeken lezen die graag wil lezen.
  3. het ondersteunt lokale vaak kleinere ondernemers .
  4. het is goedkoper!

Tweedehands kleding

Dat er van alles mis is met de kledingindustrie weten we. Met het kopen van tweedehands kleding bespaar je heel wat grondstoffen, water, chemicaliën en CO2-uitstoot die bij het maken van nieuwe kleding komt kijken. Bovendien verleng je de levensduur van kleding, die anders op de groeiende afvalberg gegooid zou worden. Tweedehands kleding is daarmee een betaalbaar, duurzaam alternatief dat goed kan concurreren met de goedkope fast fashionmarkt, terwijl je tegelijkertijd zeker weet dat je unieke stukken kan vinden die niemand anders heeft. Zo kan je je eigen stijl ontwikkelen en een statement maken met je kleding.

Van geitenwollensokkenimago naar duurzaam imago

Het imago van tweedehands kleding is drastisch veranderd. Het kopen van tweedehands kleding is steeds meer sociaal geaccepteerd en sluit helemaal aan bij het idee van duurzame consumptie.


Duurzame trend: consument koopt steeds vaker tweedehands kleding

Door Natasja Admiraal

20 okt. 2020

Duurzame trend: consument koopt steeds vaker tweedehands kleding
tweedehands kledingwinkel

Kleding een tweede leven geven: het is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Consumenten kopen en verkopen steeds vaker tweedehands kleding, blijkt uit cijfers uit het KVK Handelsregister. Ook komen er steeds meer tweedehands kledingwinkels bij. Vooral het afgelopen jaar is dat aantal in Nederland flink gestegen met 7 procent. Waar er in 2019 nog 2.252 tweedehands kledingwinkels waren, zijn dat er nu 2.415.

Sinds eind jaren zeventig is de verkoop van tweedehands artikelen sterk in opkomst, met name in grotere steden, uit onvrede over de wegwerpeconomie en groeiende afvalberg. Noord-Holland is met 454 tweedehands kledingwinkels koploper, gevolgd door Zuid-Holland dat er 396 telt. Overigens neemt het aantal winkels in tweedehands kleding niet in alle provincies toe: in Drenthe daalde dat aantal de afgelopen vijf jaar juist met 21 procent. Online platforms als Vinted en Marktplaats zijn ook populair voor het kopen en verkopen van gebruikte kleding.

Grote modespelers stappen in tweedehands kleding

Dat de markt voor gebruikte (ook wel pre-owned) kleding zich snel uitbreidt is ook grote spelers in de mode-industrie niet ontgaan. Verschillende bedrijven zijn gestart met het verkopen van tweedehands kleding via hun platforms. Zo lanceerde Zalando begin deze maand een categorie tweedehands kleding in Nederland en België. Ook Tommy Hilfiger biedt gebruikte kleding aan in drie categorieën. Klanten kunnen oude Hilfiger-kleding opsturen en ontvangen daarvoor een kortingsbon. Een ander deel is kleding die retour kwam bij de webwinkel of nooit verkocht is in fysieke winkels. Volgend jaar zal een ontwerpteam ook ‘nieuwe’ kleding gaan maken van items die niet meer gerepareerd konden worden. Het project is een proef, genaamd ‘Tommy for Life’, die alleen in Nederland loopt. Pas volgend jaar wordt het beschikbaar in andere landen.

Markt voor upcycled tweedehands kleding groeit

Trendwatchers gaven vorig jaar al aan dat vintage in opmars is, stelt KVK-adviseur Fatma Sener. Ze voorspelt dat meerdere aanbieders het voorbeeld van Zalando en Tommy Hilfiger zullen volgen, want consumenten zijn zich steeds meer bewust van de prijs en herkomst van de kleding die ze kopen. De markt voor tweedehands kleding groeit volgens Sener ook op een andere manier: namelijk doordat steeds meer ontwerpers gebruik maken van reststoffen of overstock items. Voorbeelden zijn Sjaak Hullekes, Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum van Hacked By en Ronald van der Kemp. “Ik spreek dagelijks met starters en merk dat er veel vragen zijn over hoe je een vernieuwend businessmodel kunt starten rond upcycling en het re-designen van tweedehands items”, licht Sener telefonisch toe aan FashionUnited.

Modesysteem innoveren met duurzame initiatieven

In de elektronicabranche is het principe van inruilen al heel gebruikelijk. Consumenten kunnen huishoudelijke apparaten, zoals strijkijzers of keukenmachines, inleveren bij de winkel waar ze een nieuw, soortgelijk apparaat kopen. Dit is de oud-voor-nieuwregeling. De betreffende winkel is verplicht elk soortgelijk apparaat in te nemen, het maakt niet uit om welk merk het gaat, of hoe groot het product is. Ook hoeft het oude apparaat niet meer te werken. Volgens Sener bestaat zoiets nog niet voor kleding. Ze denkt dat iets dergelijks ook voor de modebranche goed kan werken. ‘Bestaande kleding inruilen of er weer iets nieuws van maken, het is een mooie manier om de kledingbranche te innoveren”, besluit ze, “een positieve ontwikkeling dus dat steeds meer bedrijven met duurzame initiatieven komen.”

fashionunited.nl


Imago van tweedehandskleding is steeds minder stoffig: ‘Elk stuk is uniek’

Tientallen tassen met gedragen kleding rouleren momenteel door de regio op zoek naar nieuwe eigenaren en ondanks alle beperkingen doen tweedehandskledingwinkels prima zaken. Hergebruik is hip én hartstikke nodig. Om hier nog meer bekendheid aan te geven, is deze week uitgeroepen tot Week van Tweedehands Textiel.

In de ReShare Store Dordrecht zijn de afgelopen weken diverse kledingstukken ingeleverd waarbij de voormalige eigenaren een kaartje hebben geschreven met daarop een leuk weetje over het item. Deze items worden tijdens de Week van Tweedehands Textiel verkocht. Met de actie #ReshareYourMemories wil het Leger des Heils, dat meerdere ReShare Stores door het hele land heeft, kleding weer emotionele waarde geven, mensen bewust maken van het belang van hergebruik en de wegwerpcultuur een halt toeroepen. ,,We willen niet alleen met een vingertje wijzen, maar juist ook laten zien hoe leuk het is om duurzame keuzes te maken wat kleding betreft”, aldus Thamar Keuning van het Leger des Heils.

Artikel AD – Jannelie Bras 17-04-2021


Nieuwe look met de hippe broek van de buurvrouw; reizende kledingtas is nieuwe trend

Een hippe broek van de buurvrouw of een kittig jurkje van de schoolpleinmoeder. Met de reizende kledingtas van Ketting Kledingruil vul je de garderobe kosteloos aan én help je anderen aan nieuwe kleding. In het Groene Hart neemt het aantal ‘kettingen’ in rap tempo toe.

Het is een coronaproof alternatief voor kledingruilfeestjes en tweedehands kledingbeurzen. Als een olievlek verspreidt de reizende kledingtas zich in snel tempo. Het systeem is eenvoudig, duurzaam én doeltreffend. Deelnemers krijgen een tas met tweedehands kleding, gevonden in de kledingkasten van andere deelnemers. Je haalt eruit wat van je gading is, vult de tas aan met je eigen overbodige kledingstukken en de tas reist weer verder.

Initiator Nichon Glerum heeft haar concept zien groeien naar inmiddels tweehonderd deelnemende steden met duizenden deelnemers. Wat in de tas zit, is een verrassing. Van maat 34 tot maat 48 en van Burberry tot Zeeman.

Marije de Nood en Marlies Boone staan aan de wieg van de Woerdense Kledingketting. ,,Wij werden na inschrijving aan elkaar gekoppeld. Samen zijn we daarna de eerste ketting gestart”, vertelt Marije de Nood. ,,Dat is zeven weken geleden, inmiddels zijn er zestig deelnemers verspreid over alle Woerdense wijken.”

AD – Daniëlle Verweij – 21-04-2021


Winkelwagen